Klasa dwujęzyczna

Warsztaty językowe klas dwujęzycznych

   Dnia 18 listopada 2016 r. uczniowie klas dwujęzycznych: 1a, 1b, 2a, 2d i 3a udali się do Krakowa, by już po raz trzeci wziąć udział w warsztatach językowych w ramach projektu „Learning without borders”.
   Zajęcia poprowadził Nick Clowes, Anglik, który m. in. uczył języka angielskiego w Południowej Korei, Tajlandii, Hiszpanii, a teraz zgłębia tajniki naszego języka i polskiej kultury.
 Warsztaty składały się z dwóch części:
   Podczas pierwszej sesji pod nazwą Weird Britain (Jak dziwna jest Wielka Brytania) Nick zaznajomił zebranych z dziwnymi obyczajami i tradycjami brytyjskimi, jak np.: Cheese rolling – toczenie sera, Snail race – wyścigi ślimaków, Toe wrestling – zapasy palcami, Nettle eating – jedzenie pokrzyw, Gravy Fight – zapasy w sosie pieczeniowym, Nurkowanie w torfowisku czy Mistrzostwa w łapaniu robaków. Nasi uczniowie ochoczo spróbowali sił w kilku dyscyplinach, a mianowicie Chestnut Fight (walka kasztanami) oraz Mistrzostwach w robieniu dziwnych min.
   W drugiej części spotkania – Street English – Nick opowiadał o tym, jak Anglik zmienia swój styl mówienia stosownie do sytuacji, w jakiej się znajduje oraz zaprezentował najciekawsze wyrażenia slangowe.
   Po zajęciach językowych uczniowie udali się do Muzeum Przyrodniczym ISEZ PAN, gdzie uczestniczyli w warsztatach przyrodniczych oraz mieli okazję zwiedzić niezwykle interesujące wystawy. Obejrzeli m.in. egzotyczne zwierzęta, las tropikalny, minerały i skamieniałości, mięczaki świata.

D.Ż.

Zapraszamy do strony głównej: młodzieżowe torby szkolne Nowy Sącz

Rok szkolny 2016/2017

 1 września 2016 r. w naszej szkole  podjęły naukę kolejne dwie  klasy dwujęzyczne.

Klasa 1A liczy 31 uczniów.
Funkcję wychowawcy pełni mgr Iwona Król.
 Pierwszoklasiści, dwa przedmioty, geografię i wiedzę o społeczeństwie, realizują w języku polskim i  w języku angielskim.

Klasa 1B  liczy 30 uczniów.
Wychowawstwo  pełni mgr Dorota Kulig.
W zespole klasowym dwujęzycznie  nauczane są dwa przedmioty – geografia,  wiedza o społeczeństwie.

Studentki z Turcji z wizytą w klasach dwujęzycznych

    Dnia 14 czerwca 2016r. uczniowie klas dwujęzycznych mieli okazję uczestniczyć w zajęciach przeprowadzonych przez studentki z Turcji: Gamze, Burcu, Dilan i Songul.

   Sympatyczne dziewczęta przyjechały do Polski na wymianę, aby przez semestr uczyć się w nowosądeckiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. Opowiedziały one o miejscu, z którego pochodzą, kulturze i historii swojego kraju, tradycyjnych potrawach.  Podjęły próbę nauki naszych gimnazjalistów pisowni i wymowy niektórych tureckich zwrotów, a także same ćwiczyły polskie łamańce językowe. Po prezentacji nasi uczniowie mieli okazję porozmawiać z sympatycznymi Turczynkami, a także nauczyć się tradycyjnego tańca tureckiego.

K.Ch.

Zapraszamy do Galerii

Gość z Chin z wizytą w klasach dwujęzycznych

Dnia 11 kwietnia 2016r. uczniowie klas dwujęzycznych mieli okazję uczestniczyć w zajęciach przeprowadzonych przez studenta z ChinWei Da przyjechał do Polski na wymianę, aby przez semestr uczyć się w nowosądeckiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. Sympatyczny gość wprowadził uczniów w „wirtualny świat” Chin. Opowiedział o miejscu, z którego pochodzi, kulturze, religii i polityce swojego kraju. Podjął też próbę nauki  naszych gimnazjalistów skomplikowanej pisowni chińskich znaków.

   Po krótkiej prezentacji, uczniowie mieli okazję porozmawiać z Wei Da. Dowiedzieli się m.in., że  w Polsce jest po raz pierwszy i bardzo podoba się mu nasz kraj. Oczywiście konwersacja odbyła się w języku angielskim, którym uczniowie władają bardzo sprawnie.

   Wizyta miłego  gościa możliwa była dzięki współpracy z Państwową Wyższą Zawodową w Nowym Sączu. Studentowi towarzyszyła mgr Agata Kita, nauczycielka geografii w klasach dwujęzycznych.

D.Ż.

Zapraszamy do Galerii

Dzień Irlandzki z Richie Mullaney

Dnia 18 marca 2016 r. uczniowie klas dwujęzycznych 1a, 1d i 2a wzięli udział w warsztatach językowych w ramach projektu „Learning without borders”. Zajęcia odbyły się w Krakowie. 

Prowadził je Richie Mullaney – młody Irlandczyk, urodzony w Dublinie, gdzie studiował Youth Work.

  Warsztaty składały się z trzech sesji:

1.       Traditional Ireland – uczniowie zgłębiali wiedzę na temat burzliwej historii Irlandii, jej tradycyjnych smaków, stereotypów związanych z Irlandczykami oraz poznali podstawowe zwroty w języku Gaelic,

2.       St Patrick and the Irish – Richie „przeniósł” uczestników spotkania do świata pogańskiej Irlandii, elfów, skrzatów i czarów oraz  wyjaśnił historię Św. Patryka  – patrona Irlandii,

3.       Ceilidh Dancing – uczniowie poznali irlandzką muzykę, opanowali podstawowe kroki tradycyjnego tańca irlandzkiego.      To już drugie zajęcia w ramach projektu „Learning  without  borders”. Bliski kontakt z native speakers  języka angielskiego pozwala uczniom  pokonać bariery językowe, motywuje do pracy nad doskonaleniem  zdolności lingwistycznych.

D.Ż. Zapraszamy do Galerii

Projekty klas dwujęzycznych

    Uczniowie 1a, Angelika, Oliwia, Ola i Kamil, opracowali i przeprowadzili wśród koleżanek kolegów swojej klasy ankiety dotyczące zwierząt domowych oraz nawyków żywieniowych.

Wyniki sondaży, opracowane w sposób graficzny (wykresy kołowe, słupkowe), wraz z końcowym raportem, przedstawili  klasie.

    Zadanie wymagało od uczniów łączenia umiejętności językowych i matematycznych, i było nie lada wyzwaniem.

M.S.

Zapraszamy do Galerii

Nauczyciele oddziałów dwujęzycznych

poznają tajniki nauczania CLIL

       W sobotę 12.03.2016r. w Krakowie odbyło się szkolenie Bilingual Eurogeo Workshop nt. Bilingual education – best practices,w którym wzięły udział nauczycielki naszego gimnazjum uczące w klasach dwujęzycznych:

Katarzyna Chronowska   (j. ang.)

Małgorzata Stawiarz        (j. ang.)

Bogusława Macfarlane     (j.ang./matematyka)

Marta Liber                       (j.ang./wos)

     CLIL – Content and Language Integrated Learning dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej.

    Zajęcia, w których uczestniczyły nauczycielki naszej szkoły, były  kursem językowo-metodycznym, ukierunkowanym na potrzeby uczestników w zakresie języka angielskiego i nauczanych przedmiotów. Prowadziła je  specjalistka EFL/CLIL teacher trainer SOP Oświatowiec Toruń, Aleksandra Zaparucha. Życzliwość, bezpośrednia i pomocna postawa poparte profesjonalną wiedzą i kompetencjami, dały podstawę do optymalnego wykorzystania zajęć przez uczestników. Zajęcia warsztatowe umożliwiły wypracowanie własnych materiałów, które będą wykorzystywane w praktyce zawodowej.

   Program kursu obejmował poza charakterystyką CLIL – metody pracy w grupie, stosowanie źródeł

 i materiałów odpowiednich do prowadzenia nauczania zintegrowanego, słownictwo przydatne na lekcji CLIL, użycie języka obcego i rodzimego w nauczaniu zintegrowanym i wiele innych. Podczas zajęć stosowane były różne metody: nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, warsztaty, wykorzystano TIK i prezentacje video i obrazy. Zajęcia miały przede wszystkim charakter ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwalało na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej.

   W szkoleniu brali udział nauczyciele angielskiego, historii, wos-u, matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii z całej Polski, co dało okazję do nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń

 z uczącymi  w szkołach  z oddziałami dwujęzycznymi.

M.S.

Zapraszamy do Galerii

Kolejny projekt klas dwujęzycznych

     Klasy dwujęzyczne, 1d i 2a, zrealizowały interesujący projekt, który zakładał przygotowanie makiet ukazujących ciekawe miejsca w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych oraz przedstawienia historii, przeznaczenia i ciekawostek dotyczących wybranego obiektu.

 Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością,  kunsztem artystycznym i wiedzą tworząc niesamowity „park miniatur”, w którym znajdują się miedzy innymi Golden Gate Bridge, Hollywood Hill, Empire State Building, czy Big Ben.

    Prace wyeksponowano w  sali 39. Zachęcamy do ich obejrzenia.

D.Ż

Zapraszamy do Galerii


Bilet do Birmingham

    W dniu 17 grudnia 2015r. uczniowie klas dwujęzycznych wybrali się na wycieczkę szkolną do Krakowa, aby obejrzeć show „Bilet do Birmingham”. Spektakl oparty jest na zabawnych skeczach słynnej brytyjskiej grupy komików Monty Python .Uczniowie mieli także okazję wziąć udział w warsztatach o teatrze . Następnie udali się do centrum Krakowa, do Muzeum pod powierzchnią Rynku Głównego, aby obejrzeć ekspozycję „ Śladami europejskiej tożsamości Krakowa”. Na wystawie prezentowane są średniowieczne naczynia, stare monety, gliniane rzeźby, dekoracje i inne artykuły używane ponad 600 lat temu. Podczas zwiedzania, można wyczuć atmosferę średniowiecznego rynku, gdyż wokół słychać wrzawę transakcji. Ponadto wystawa wzbogacona jest o różnego rodzaju multimedia – ekrany dotykowe, hologramy, projekcje filmów dokumentalnych prezentowanych w piwnicach pod Sukiennicami.

K.CH.

   Report on the school trip to Cracow:
On 17th December students of Junior High School number 3 in Nowy Sącz went to Cracow. We were quite excited about the trip and looked forward to various attractions. All the people gathered at the bus stop at 6.30. The 2-hour journey was calm and we spent the time playing games on our mobiles. We arrived in Cracow at 8.30, got out of the bus and walked to the first attraction which was a show called „A ticket to Birmingham” based on Monty Python’s sketches. It was really funny! My favourite one was about a dead parrot. It was hilarious. Then the pupils had a workshop about theatre. We learnt about playing techniques such as improvisation. After that there was some time to eat lunch, buy something in the shop or just take a rest. My friends and I decided to visit „Pizza Hut” and „Starbucks” because we do not have them in Nowy Sącz. Afterwards the students spent some time in the main square. Then we walked to the center of Cracow, went under the surface of the Main Market Square, to watch an exhibition “Following the traces of European identity of Kraków”. The exhibition shows, mediaeval utensils, old coins, clay statues, decorations and other articles used over 600 years ago. When you visit the display, you can sense the atmosphere of a mediaeval marketplace as you are surrounded by the commotion of wheeling and dealing. Moreover, the exhibition is enriched with different kinds of multimedia – touchscreens, holograms, projections and documentary films presented in the cellars under the Cloth Halls.Those who like horror movies were happy to see two humans’ skulls – one was decapitated. We left Cracow at 6 p.m., everyone was exhausted but glad. We arrived in Nowy Sącz at around 8 p.m. “
„It was really funny! My favourite one was about a dead parrot. It was hilarious.””

Szymon W. 1a

„I liked this event because I had much fun, I learned some information about theatre and I took part in the sketch.”
Patryk
Zapraszamy do Galerii


Mikołajki w klasie 1d

   3 grudnia 2015 r. klasa 1d wraz z wychowawczynią, Panią Katarzyną Chronowską, wybrała się do LASER SHOT, aby w nieco nietypowy sposób świętować mikołajki. Po objaśnieniu przez właściciela lokalu zasad oraz otrzymaniu niezbędnych rekwizytów, uczniowie przystąpili do gry, która dostarczyła im wielu emocji. W opinii pierwszoklasistów „mikołajkowe” wyjście do Laser Shot było trafionym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy.

D.Ż.

   Laser Shot
On the third of December 2015, our class 1d went to a Laser Shot to celebrate Saint Nicolas Day. We were divided into five small five-person groups. The two first groups went downstairs to wear electrical waistcoats with laser rifles and then we started the game. One group had green colour and the other one was red. In this game we needed to “shoot” at the person who was our opponent. If we shot her/him, then he/she lost one point and his electrical waistcoat was turned off for three seconds. Upstairs, we could see the other team’s scores on the small TV set standing on the desk in the „reception”. One match lasted 20 minutes. I think the game was fun, even if I wasn’t any good at it, because I was here for the first time. I’d like to come here more often.

Ewa K.

Zapraszamy do Galerii

Wycieczka do Krakowa

   Dnia 18 listopada 2015 r. klasy 1d i 2c wraz z wychowawcami udały się na wycieczkę do Krakowa. Uczniowie zwiedzili Zamek Królewski na Wawelu, muzeum ,,Wawel Zaginiony”, obejrzeli Dzwon Zygmunta, udali się do krypty, gdzie mogli zobaczyć groby słynnych Polaków oraz grób tragicznie zmarłej Pary Prezydenckiej. Pobyt w grodzie nad Wisłą zakończył spektakl „Szalone nożyczki” w Teatrze „Bagatela”.Mimo niesprzyjającej aury wycieczka udała się i dostarczyła jej uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń.

D.Ż.

   On the 18 November 2015 students from classes 1d and 2c went on the school trip to Cracow. It was organized by Mrs Górska from Teatre Lovers School Club. After the arrival, we went to see the Wawel Royal Castle and the Wawel Cathedral .It was amazing , we could admire the Baroque and Renaissance styles in architecture , famous tapestry collection, goldsmith’s work, arms and armor, ceramics, Meissen porcelain, and period furniture. Then we had to climb a lot of stairs to see Sigmund’s Bell and touch its “heart” as the legend says “Who touches the heart of Sigmund’s Bell will have luck in love”. Next we visited the Royal tombs and saw the crypts of famous Polish monarchs and the tomb of President Lech Kaczynski and his wife Maria. Then we had time to eat something in the Cracow Shopping Centre and we headed to Bagatela Theatre to watch a play “Szalone Nożyczki”. It was really funny, everybody laughed. It was a murder story which took place at hairdresser’s. The best part was that the audience decided who the murderer was. It lasted two huors, then it was time to go back to Nowy Sącz. It was a great trip, I’m looking forward to the next one.

Boski Szczypiorek

Zapraszamy do Galerii

Halloween w klasach dwujęzycznych

   Jako, że język to niewątpliwie nieodłączna część kultury, toteż nauczanie języka obcego wzbogacone o elementy kulturowe stanowiące esencję tego, co w danej kulturze jest najciekawsze i warte poznania, to priorytetowe zadania każdego nauczyciela. W związku z tym uczniowie klas dwujęzycznych mieli okazję przygotować lekcje związane z tematyką Halloween. W celu stworzenia odpowiedniego nastroju wykonali lampiony z dyń popularnie nazywane: Jack-o’-lanterns. Lekcja dotycząca ww. święta zaczęła się od prezentacji multimedialnej, w której zostały zawarte historia i tradycja obchodów dnia Halloween. Uczniowie mogli zweryfikować swoją wiedzę, porównać informacje z prezentacji z tymi, które sami zdobyli w Internecie i podzielić się swoją wiedzą z rówieśnikami. Po wspólnej dyskusji obejrzeli krótki film, w którym pojawiały się symbole związane z Halloween. Następnie mogli sprawdzić znajomość słówek związanych z lekcją poświęconą omawianemu zagadnieniu. Na zakończenie zajęć uczniowie rozwiązali quiz dotyczący święta Halloween, sprawdzający ich wiedzę i umiejętności. Niezwykle ciekawe okazały się zabawy Halloweenowe – Apple bobbing, które polegały na tym, aby ugryźć jedno z jabłek zanurzonych w misce z wodą bez pomocy rąk. Owoc nieuszkodzony podczas zabawy, ma oznaczać szczęście w nadchodzącym roku. Zajęcia były okazją do zdobycia wiedzy, sprawdzenia swoich umiejętności językowych a także wspaniałej zabawy.

K.CH.

Zapraszamy do Galerii

Rok szkolny 2015/2016

Ogromne zainteresowanie nauczaniem   dwujęzycznym sprawiło,

że 1 września 2015r. w naszej szkole  podjęły naukę  dwie  klasy dwujęzyczne.

Klasa 1A liczy 28 uczniów.
Funkcję wychowawcy pełni Pani Urszula Sarota.
 Pierwszoklasiści, dwa przedmioty, geografię i matematykę, realizują w języku polskim i  w języku angielskim.

Klasa 1D  liczy 26 uczniów.
Wychowawstwo  pełni Pani Katarzyna Chronowska.
W zespole klasowym dwujęzycznie   nauczane są dwa przedmioty – matematyka i wiedza o społeczeństwie.

KLASA DWUJĘZYCZNA

Rok szkolny 2014/2015

Z dniem 1 września 2014r. w naszym gimnazjum podjęli naukę uczniowie pierwszej w Nowym Sączu iPowiecie Nowosądeckim klasy dwujęzycznej.

Realizują oni naukę języka angielskiego w zwiększonej liczbie godzin – 5 godzin tygodniowo.

Zajęcia z dwóch przedmiotów, matematyki i geografii, odbywają w języku polskim i  angielskim. Lekcje  języka angielskiego  prowadzone są w nowoczesnej pracowni językowej z pełnym wyposażeniem audiowizualnym.

Zespół klasowy liczy 32 uczniów. Wychowawstwo pełni mgr Joanna Sosnowska.

Pierwsze zajęcia z native speakerem już za nami!

     Dnia 17 listopada 2014r. uczniowie 1A, klasy dwujęzycznej , odbyli pierwszą lekcję języka angielskiego z native speakerem, Jamesem Macfarlanem. James to absolwent Westminster College w Oxfordzie, długoletni pedagog, który uczył w szkołach publicznych i prywatnych na terenie Wielkiej Brytanii, nauczyciel z kwalifikacjami Celta w British Council.

     Dla większości uczniów było to nowe, inspirujące doświadczenie, ponieważ po raz pierwszy uczestniczyli w tego typu lekcji, z osobą, dla której  język angielski jest językiem ojczystym. Zajęcia miały formę warsztatową, poszerzały  wiedzę  związaną z kulturą Wielkiej Brytanii. James podzielił się z uczniami  informacjami  związanymi  z brytyjskim systemem edukacji.

   Z  kolei pierwszoklasiści opowiadali o swoich pierwszych skojarzeniach ze słowem „England” – Anglia tworząc tzw. „mind map” – mapę myśli. Następnie uczestniczyli w ankiecie.

Pytania dotyczyły ich życia codziennego, zainteresowań,   upodobań. Po zakończonym ćwiczeniu dokonali  podsumowania wyników ankiety, oczywiście w języku angielskim.  

Wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowani w lekcję i starali się czerpać z niej jak najwięcej.

     Były to pierwsze, ale nie ostatnie tego typu zajęcia, bowiem już od  grudnia 2014r. spotkania  konwersacyjne z native speakerem  na stałe wzbogacą harmonogram zajęć dodatkowych naszej szkoły.

Zapraszamy do Galerii


Z życzeniami w „Sądeczaninie”.

     Ostatnie, przedświąteczne dni to czas składania życzeń.

Delegacja naszej szkoły odwiedziła m.in. redakcję Portalu „Sądeczanin”. Uczennice klasy dwujęzycznej, Sandra Głuszczuk i Natalia Dulian, złożyły życzenia  w dwóch językach – polskim i angielskim.

Dziewczętom towarzyszyła wychowawczyni, mgr Joanna Sosnowska.

Zajęcia ze studentkami z Chin

  Dnia 16 stycznia 2015 r. uczniowie klasy dwujęzycznej uczestniczyli w niezwykle interesujących zajęciach, które przeprowadziły  studentki  z Chin, Loritta (Kang Yanan), Lola (Xu Mutian)   i Debbie (Guo Xiaolin). 

Dziewczęta przyjechały do Polski  na wymianę  z Shanxi Normal University i od pół roku studiują  język angielski w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Sączu.

   Sympatyczne Chinki przeprowadziły warsztaty kulturowo – językowe. Podczas zajęć studentki zapoznały uczniów z najważniejszymi faktami dotyczącymi kultury, historii i geografii Chin – kraju wielu kontrastów. Informacje były przekazywane w formie bardzo ciekawej prezentacji multimedialnej – „China on the way”.

Po jej zakończeniu nadszedł czas na konwersacje, wymianę poglądów z gośćmi, oczywiście w języku angielskim, co stanowiło świetną okazję do sprawdzenia umiejętności językowych uczniów klasy dwujęzycznej.

     Wizyta miłych gości możliwa była dzięki współpracy Gimnazjum nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi z Państwową Wyższą Zawodową w Nowym Sączu. Studentkom towarzyszyła Pani Elżbieta Stanisz, zastępca dyrektora Instytutu Języków Obcych PWSZ.

Opiekę na gośćmi roztoczyły nauczycielki języka angielskiego, Panie Małgorzata Stawiarz i Małgorzata Lis.

Zapraszamy do Galerii

PRZEWODNIK PO LONDYNIE

PROJEKT KLASY 1A

Dnia 16 stycznia 2015 roku w ramach zajęć z języka angielskiego zaprezentowaliśmy
efekty naszej dwumiesięcznej pracy, polegającej na przygotowaniu wirtualnego przewodnika po Londynie.

Pierwszy etap polegał na zebraniu potrzebnych informacji, głównym źródłem był bez wątpienia niezastąpiony Internet.  Należało wybrać ciekawe dla nas miejsca, podać informacje dotyczące transportu, zakwaterowania, przemieszczania się oraz podać krótką informację dotyczącą zwiedzanego miejsca.

Ostatnim punktem była prezentacja prac  na lekcji, a nasze projekty można podziwiać w sali nr 39 i w galerii ;).

Następnie przygotowaliśmy prezentacje multimedialne. Mogliśmy zatem przenieść się do centrum Londynu (The City),  gdzie swoje główne siedziby mają największe międzynarodowe banki i firmy. Mogliśmy także „zwiedzić” cztery obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, mianowicie: the Tower of London, obserwatorium astronomiczne w Greenwich, Królewskie Ogrody Botaniczne i obszar obejmujący Pałac Westminster, Westminster Abbey i Kościół Świętej Małgorzaty. Kolejny londyński symbol, o którym była mowa to Tower Bridge – jeden z najpiękniejszych mostów zwodzonych świata i wiele innych ciekawych miejsc.

Zarówno efekt końcowy jak i proces przygotowywania prezentacji były dla nas nowym i inspirującym doświadczeniem.